Recensie: De verwarde cavia

Als groot fan van de boeken ‘Taal is zeg maar echt mijn ding’ en ‘En dan nog iets..’ moest ik ook het nieuwste boek van cabaretière en schrijfster Paulien Cornelisse lezen. Dit is wat ik er van vond…


‘De verwarde cavia’ een bijzondere titel. Ik had verder nog niks over het boek gelezen maar de titel sprak mij wel aan. Waarom? Omdat het zo’n idiote titel is dat het wel leuk moet zijn! Anders dan haar andere twee boeken is dit boek met een verhaal. Geen losse stukken over taalkwesties maar een verhaal waar wel weer genoeg taalkwesties in aanbod komen.

Tijdens het lezen vroeg mijn zusje: ‘Goed boek?’ Waarop ik antwoordde: “Nee, het slaat helemaal nergens op…”

Het verhaal gaat verrassend genoeg over een cavia genaamd Cavia. Ze werkt op een kantoor en leeft haar leven. In korte hoofdstukjes van ongeveer anderhalve pagina lees je over verschillende gebeurtenissen die Cavia meemaakt. De conversaties op het kantoor: de vaktermen zonder inhoud die je tegenkomt in het zakenleven, alles geschreven in spreektaal waardoor je je bewust wordt van de vreemde zinnen die gezegd worden en waar ik me soms zelf ook schuldig aan maak. De typische uitdrukkingen die ik met de stem van Paulien met ironie en gekkigheid in mijn hoofd lees, maken het een erg leuk boek.

Zoek je een boek met een inhoudelijk verhaal dan zou ik dit boek niet kiezen maar zoek je een grappig, luchtig boek voor in de vakantie en houd je van taal? Dan is het een heel leuk boek! Ik denk niet dat het een boek is wat iedereen zal liggen maar ik zou hem wel aanraden.

Op zoek naar een boek met meer inhoud? Eerder schreef ik over het boek Paaz, dat artikel is hier terug te lezen. 

2 gedachtes over “Recensie: De verwarde cavia

  1. Klinkt wel interessant zeg! Ik ben ook schuldig aan ‘straattaal’, om het zo maar even te noemen. Overigens kan ik sommige dingen écht niet uitstaan. Dat mensen dat over hun lippen kunnen krijgen! 😉 Xoxo

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

