Een boek met een lach en een traan

Zoals jullie misschien eerder lazen in een van mijn blogs had ik het boek Paaz van Myrthe van der Meer op mijn verlanglijstje staan voor Sinterklaas. Blijkbaar was ik afgelopen jaar lief geweest want in mijn surprise vond ik dit boek. Binnen een week las ik het boek uit. Ondanks dat ik weinig tijd had om te lezen, kon ik het boek niet wegleggen dus las ik tot diep in de nacht door. Omdat ik er veel herkenning in vond, ik denk dat het boek voor veel mensen een goed/leuk boek is om te lezen en te zien hoe het er aan toe kan gaan op een PAAZ, schrijf ik er een review over.

Ik raakte geinteresseerd in dit boek omdat ik hem her en der al zag liggen in de winkels, ik er positieve geluiden over hoorde en ook omdat het over de psychiatrie gaat. De doorslag was de uitzending van het programma ’24 uur met…’ waar Myrthe van der Meer 24 uur lang samen leeft met een man die haar vragen stelt over haar, haar boeken en haar leven. Ik vond deze aflevering erg mooi omdat ze zo open was over wat ze allemaal heeft meegemaakt. Ik vond haar direct een bijzonder mens. Nu moest ik het boek wel lezen. De uitzending kan je trouwens hier terug vinden.

Het boek (volgens de achterkant)

Als Emma van de ene oop de andere dag opgenomen wordt op de psychiatrische afdeling van een ziekenhuis, de paaz, weet ze een ding zeker: Hier is een fout gemaakt. Ze heeft namelijk een leuke baan, een geweldige vriend en een goed leven, dus dat ze dood wil kan dan toch geen probleem zijn? Het is het begin van Emma’s zoektocht door de absurde wereld van de psychiatrische kliniek, met al haar regels, pillen en diagnoses. Een zoektoccht naar de uitgang, maar boven alles een zoektocht naar zichzelf. Tijdens haar reis langs vreemde patienten en nog vreemdere therapeuten, depressieve kerstballen en onverwachte vriendschappen, begint Emma te beseffen dat ze hier niet voor niet zit, en dat zij de enige is die kan bepalen of, maar vooral ook hoe ze ooit de paaz weer verlaat.

Myrthe van der Meer (1983, pseudoniem) werkte als redacteur totdat zena een burn-out vijf maanden werd opgenomen. Haar ervaringen verwerkte ze op indringende wijze in haar psychiatrische roman: PAAZ.

Mijn mening

Inhoudelijk ga ik niet meer vertellen dan wat er hierboven is verteld over het boek, daarvoor moet je het boek toch cht zelf lezen. Wat ik wel wil vertellen is wat ik ervan vond. Dit boek is geschreven vanuit Emma, in de ik-vorm. Normaal gezien ben ik niet erg van boeken die op deze wijze zijn geschreven maar in dit boek stoorde ik me er niet aan en begrijp ik heel goed dat er voor deze manier van opschrijven is gekozen. Bij Emma speelt er zoveel om zoveel in haar hoofd, veel meer dan ze verteld en dan je waarschijnlijk op een andere manier duidelijk kan maken.  Het mooie van het boek vind ik de reeele manier van schrijven. Niet iemand die van buitenaf de psychiatrie beschrijft maar vanuitiemand die het zelf heeft mee gemaakt. Dit merk je in het boek, het is persoonlijk. Je leeft mee. Voor mij persoonlijk was het boek extra bijzonder omdat ik erg veel herkenning in vond. De omgang van de therapeuten, de sfeer tussen mede-patienten, de sfeer op de gehele afdeling. De gevoelens van Emma, de gedachten die constant in je hoofd rond spoken. De humor. Humor is iets wat veel in het boek terugkomt. Grapjes die soms op de rand liggen maar veel gemaakt worden binnen de psychiatrie. Het is een fijn boek, makkelijk te lezen, taboe-doorbrekkend. Ik heb hem gelezen met een lach en met een traan. Zeker een aanrader.

Ken je het boek al? laat me weten wat je ervan vond! Zo niet, ben ik benieuwd of het je aanspreekt om te gaan lezen. Ik ga binnenkort snel het vervolg boek ‘UP’  kopen.

Een gedachte over “Een boek met een lach en een traan

Geef een reactie

